Treceți la conținutul principal

rezumat Urciorul de aur

Urciorul de aur rezumat

dupa cartea lui E. T. A. Hoffman 

I. Context istoric: romantismul 

            a) Sfarsitul secolului XVIII, inceputul secolului XIX. Epoca marilor miscari revolutionare din Europa, care au dus la revolutiile burgheze de la 1848. Multi dintre scriitorii romantici au fost inflacarati sustinatori ai ideilor revolutionare, in special a ideii de libertate, promovata de burghezie in lupta ei pentru ascensiune politica si sociala. Consecinta acestui fenomen in plan literar e aparitia unei literaturi angajate politic si social, pusa in slujba idealurilor revolutionare.

            b) Epoca in care se afirma in Europa ideea nationala, ideea dreptului fiecarei natiuni de a-si hotari soarta, destinul. Aceasta idee a dus mai tarziu la formarea statelor nationale. Literatura romantica reflecta din plin aceasta idee si contribuie esential la formarea constiintei nationale, prin opere literare care creeaza mitologii nationale: prezinta evenimente si personalitati exemplare care intrupeaza valori sau trasaturi considerate reprezentative pentru o comunitate nationala. Consecinta in plan literar este descoperirea temei istoriei si valorificarea folclorului, a traditiilor.

            c) Epoca post-revolutionara aduce si un sentiment al deceptiei, al dezamagirii, reflectat in plan literar prin evadarea din cotidian, predispozitia spre melancolie, sentimentalism, etc.

II. Intre povestire si nuvela

            Este o naratiune destul de ampla in care sunt reunite trasaturile celor 2 specii.

Povestire

-     implicarea subiectiva a naratorului in prezentarea faptelor si a personajelor (uneori, naratorul isi exprima simpatia sau antipatia fata de personaje)

-          semnificative accentele ironice ale naratorului

-          fragmente in care naratorul se adreseaza cititorului

Nuvela

-     exista un conflict. La un prim nivel al interpretarii, conflictul se stabileste intre 2 personaje, arhivarul Lindhorst si vrajitoarea Rauerin. Toate intamplarile fantastice si evolutia personajului principal deriva din infruntarea celor 2 forte, vrajitoarea fiind agresorul iar arhivarul fiind victima. Conflictul se incheie prin infrangerea vrajitoarei.

III. Continutul epic

            Dresda, zi de sarbatoare. Studentul Anselmus rastoarna cosul unei precupete, o baba, care il blestema sa cada in cristal. Urmeaza intalnirea lui Anselmus cu cele 3 serpoaice si fascinatia fata de ochii Serpentinei. Anselmus se angajeaza copist la arhivarul Lindhorst. In casa arhivarului se intampla lucruri neobisnuite. Veronica, fiica directorului Paulmann, se indragosteste de Anselmus. Anselmus este indecis, confuz in aceasta relatie. Actiunea continua urmarind in paralel relatia cu Veronica si relatia cu Serpentina. De la Serpentina el afla istoria fantastica a familiei arhivarului, care ar fi o salamandra, urmarit de dusmania babei, o vrajitoare cu chip de sfecla. Veronica ajunge la baba pentru a-si afla viitorul. Baba ii propune un ritual in noaptea echinoxului de toamna, pentru a-l lega pe Anselmus de ea. Anselmus e atras de Veronica si incepe sa se indoiasca de existenta Serpentinei, considerand ca totul nu e decat o nalucire. Se implineste blestemul babei: drept pedeapsa ca a patat un manuscris, e inchis de arhivar in cristal. Are loc infruntarea dintre arhivar si baba. Baba este invinsa. Veronica se casatoreste cu Heerbrand si isi gaseste fericirea. Anselmus si Serpentina traiesc intr-o lume minunata.

IV. Tema fantasticului

            Fantastic - ceea ce contrazice realitatea si legile ei, asa cum le cunoastem. In 'Urciorul de aur', astfel de evenimente sunt foarte frecvente si au un caracter spectaculos. Nuvela evidentiaza fantasticul-romantic. Actiunea nuvelei corespunde definitiei fantasticului ca ezitare intre straniu si miraculos. Pana la sfarsitul naratiunii, nu se raspunde la intrebarea daca tot ce s-a intamplat sau povestit e rezultatul visului, al delirului, al nebuniei sau daca nu cumva magia babei este la originea evenimentelor. E semnificativa discutia dintre Paulmann, Veronica si Heerbrand. Paulmann considera ca fiica lui a innebunit si ca totul e o halucinatie a mintii ei bolnave. Veronica califica si ea totul ca 'un vis nerod'. Insa Heerbrand ii contrazice, atragandu-le atentia ca exista 'intr-adevar, mestesuguri oculte', plasand deci evenimentele in sfera miraculosului. Naratiunea se incheie sub semnul acestei incertitudini.

V. Personajul principal

            a) Anselmus este un personaj romantic. Portretul lui: 'din pricina chipului lui armonios, mai expresiv datorita pasiunii starnite de manie si a staturii lui zvelte, femeile ii iertau tanarului neindemanarea si hainele lui care erau in afara oricarei mode'. Aceste haine 'dadeau intregului costum un stil profesoral cu care, insa, mersul si tinuta nu se potriveau deloc'. Acest portret succint sugereaza caracterul inadaptat al personajului. El nu stie sa fie la moda. In plus, il prezinta ca pe un personaj bizar, ciudat, aflat intr-o contradictie cu sine insusi, sugerand si o contradictie intre adevarata lui natura si aparenta afisata.

povestiri

      b) protagonist al unor evenimente exceptionale (de povestit)

c) sensibilitatea iesita din comun asociata cu predispozitia spre visare si cu dorinta de evadare din realitatea cotidiana. E vorba de o sensibilitate excesiva, pana la limita labilitatii psihice. De mai multe ori, el insusi sau alte personaje interpreteaza reactiile lui drept rezultatul unor crize 'toti il credeau intr-adevar bolnav de nervi'. Cat priveste caracterul inadaptat si tendinta spre evadare, e semnificativ un fragment precum 'placerea lui cea mai mare era atunci cand putea sa rataceasca singur prin lunci si prin paduri (.) putea sa se gaseasca oarecum pe sine insusi numai in contemplarea imaginilor de tot felul, care se inaltau in sufletul lui'.

d) ca erou romantic, traieste o poveste de iubire cu totul iesita din comun, replicile lui arata aspiratia catre o iubire absoluta 'numai o data uitati-va la mine, voi, ochi adanci si albastri, numai o data si dupa aceea pot sa mor de durere si de dor' [motivul orei de iubire]

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Castana din poveste

  CASTANA DIN POVESTE Asta toamna, intr-o dimineata, am plecat de acasa suparat. Baiatul meu cel mic rupsese o fila dintr-o carte, o facuse ghemotoc si incepuse sa se joace cu el. Cateva clipe dupa ce am iesit pe poarta, in urma mea, din castanul nostru a cazut o castana. A cazut pentru ca ii venise vremea sa cada si nu cum ar putea unii sa creada, pentru ca s-a catarat in castan iar de acolo a alunecat si a cazut. Nu. Castana nu si-a julit genunchii si nu si-a rupt pantalonii. Ajungand pe pamant, ea s-a intrebat doar ce era firesc sa se intrebe : —  Ce-o sa se intample cu mine, aici, pe pamant ? Nu cunosc pe nimeni. N-am nici un prieten si fara prieteni e tare greu sa traiesti ! Apoi, nu pot sa stau asa, fara sa fac nimic... Asa s-a facut ca, atunci cand am venit acasa, am gasit cartea intreaga si la locul ei, iar pe baiat jucandu-se cu o castana !  ... continuare

Rezumat Acolo unde canta racii de Delia Owens

 Rezumat Acolo unde canta racii de Delia Owens Zvonurile despre Fata Mlastinii au circulat multi ani in Barkley Cove, un orasel linistit de pe coasta Carolinei de Nord. Asa ca, in 1969, cand frumosul Chase Andrews este gasit mort, localnicii banuiesc imediat ca a fost ucis de Kya Clark, adevaratul nume al Fetei Mlastinii. Insa Kya nu este nici pe departe salbaticiunea pe care si-o inchipuie lumea. Sensibila si inteligenta, a supravietuit singura in mlastinile cu vegetatie luxurianta de pe malul oceanului, imprietenindu-se cu pescarusii, descoperind bogatia nesfarsita a padurilor brazdate de canale si invatand lectii de viata accesibile doar celor care traiesc in natura.  Impreuna cu fostul ei sot, Mark, a scris trei bestselleruri internationale despre anii pe care i-au petrecut ca naturalisti in Africa: Cry of the Kalahari, The Eye of the Elephant si Secrets of the Savanna. A primit Premiul John Burroughs pentru carte de stiinta si a publicat articole in Nature, African Journa...

Fram, ursul polar – rezumat de Cezar Petrescu

 Fram, ursul polar – rezumat dupa Cezar Petrescu Fram, reprezinta atractia principala a circului Strutki, a carui reprezentatie are loc pentru ultima oara in oras. Fram trebuia sa intre in scena dupa numarul lui Miss Ellian, imblanzitoarea de tigri, dar se pare ca in aceasta seara intarzie sa apara. Fram e renumit pentru numarul sau fara dresor, pentru acrobatiile sale si pentru gesturile aproape umane pe care le capatase. In cele din urma, Fram isi face aparitia. Insa tristetea i se citeste pe chip si paraseste scena fara a-si face numarul. Aflat in cabina sa, Fram se gandeste cu dor la sloiurile de gheata si la mama sa de care a fost despartit foarte timpuriu. Aceasta a fost impuscata de oameni, iar el a fost luat pe o corabie. Capitanul Lars i-a dat numele Fram, dupa vechea lui corabie, insemnand “inainte” in norvegiana. Insa, pentru a face rost de bautura, capitanul Lars l-a vandut pe Fram, iar in cele din urma acesta a ajuns la circul Strutki. Aici, de sapte ani de zile, inves...

rezumat Am zarit lumina

rezumatul poeziei Am zărit lumina de Marin Sorescu Semnificatia textului poetic, pasteleaza dorinta autorului fata de natura, acesta punand accent pe fata anonima. Poezia apartine genului liric, unde gandurile, ideile si sentimentele autorului sunt exprimate prin intermediul eului liric.  Apar si cateva figuri de stil precum : epitet " e cald " ; inversiune " iarba creste ".  Dar frumusetea poeziei este completata si de imagini precum : " am zarit lumina pe pamant " - imag. vizuala , " o cafea neagra voi servi " - imag. cromatica . Eul liric apare vizibil , acesta fiind : " Multumesc , NU-MI raspundeti (subliniezi) " .   Sentimentele autorului sunt exprimate in mod direct , acestea fiind de nostalgie , mahnire , speranta si dor .  Acesta spune clar sentimentul sau , prin versurile "Cum o mai duceti cu fericirea? Multumesc, nu-mi raspundeti. " fiind de tristete deoarece nu are pe nimeni in viata sa , fiind singur si jelindu-si ...

Comentati poezia Abece de Tudor Arghezi

  epitete: "crampei de alfabet", "Catu-i Dumnezeu de mare", "aluat mai lung", "Domnului din insula", "Coliba de pe pamant",  "A Celui Inalt si Sfant", "tarca nazdravana", "piatra tare", "scrisele prea drese", "lucru prea bun", "vecii intregi si pline". comparatii: "A-ntins cerul ca o coala". inversiuni: "litere destule", "Ce-a scris noaptea s-a zvantat". repetitii: "Ia oleaca, pune-oleaca", "stea langa stea", "Cate-o vorba, cate-un vers,/Si cate o data, fata", "Toata foaia, cartea toata". metafore: "piperul de ienupar", "Face oameni si lumina/Din putin scuipat cu tina", "dintr-un aluat mai lung/Scoate luna ca din strung", "Taria goala", "A luat atunci o nuia/Si a insemnat cu ea,/Cu argint, stea langa stea.", "cruci de stele", "sugatoare de soare...